Rabu, 12 Juni 2013

Cara Mudah Membuat Blog Ditemukan Mesin Pencari


Untuk pengguna blogger, tidak sukar untuk menukar title blog dan description.

Dari dashbord > settings > basic
Dan anda akan lihat bahagian title dan description. Anda boleh letak title dan description mengikut apa yang anda kehendaki yang bersesuaian dengan blog anda.


Contoh title dan description blog ini adalah seperti di bawah.


Untuk letakkan title dan description.?

1. Untuk title, tidak perlu begitu banyak perkataan, cukuplah antara 3 hingga 5 patah perkataan. Jika terlalu banyak, sebenarnya agak menggangu apabila diindex di search engine. Ini kerana apabila diindex oleh search engine, title blog ini akan ditunjuk bersama title entri dalam result di search engine. Dan title blog juga akan dipaparkan di browser.



2. Untuk description boleh buat ayat sehingga 500 patah perkataan. Kebiasaannya untuk description ini akan ditunjukkan di bawah title blog.
description blog boleh dibuat dalam ayat yang menerangkan apa kandungan blog anda dan juga kenapa blog itu diwujudkan.

------------------

Penggunaan title dan description blog yang betul secara tidak langsung membuka mata search engine kepada blog anda. Admin tahu mungkin masih ada yang was-was hendak tukar title blog, mungkin sebab title blog sekarang sudah 'cantik', lagi² yang berblogging sekadar suka².:)

Bagi yang blogging memang ada tujuan yang khusus, baik anda tukar title dan description anda. Besar juga kesannya kepada SEO blog anda.:)Dan juga untuk title dan description ini, masih ada beberapa 'penambahbaikan' yang boleh dilakukan kepada keduanya.

Author : Unknown // 01.15
Kategori:

0 komentar:

Posting Komentar

tinggalkan komentar anda demi kemajuan blog saya